Az új, Frostbite 2 motorral felvértezett Battlefield 3 ősszel érkezik, s a DICE nem titkoltan trónfosztásra készül az FPS műfajban.

Többször írtunk már arról, hogy a DICE nem kisebb célt tűzött ki magának, mint azt, hogy a Battlefield 3-mal letaszítsa trónjáról az évek óta azon csücsülő Call of Duty franchise-t. A Battlefield széria 2002-ben debütált a Battlefield 1942-vel, ezt követte egy év múlva a Vietnam, majd 2005-ben érkezett a Battlefield 2. Tekintettel arra, hogy időközben “nyitni kellett” a konzolok felé, amit a nagy rivális Call of Duty meg is tett, elkészült a Bad Company, majd annak második része.

Tény és való, hogy az FPS műfaj vezetői játékait nagyon sokan a multiplayer mód miatt kedvelik, én nem tartozom ezek közé a játékosok közé. A Battlefield 3-mal kapcsolatban is nagy elvárásom, hogy a játék tisztességes kampány módot kapjon. A BF3-ban ez több földrészen teszi lehetővé a hadviselést, azonban az állandó főszereplő az amerikai tengerészgyalogság lesz. A sztori középpontjában a manapság sajnos divatos téma, a terrorizmus áll.

A játék kezdetén Irakban találjuk magunkat, pontosabban Sulaymaniyahba. Egy páncélozott csapatszállítóban haladunk a célpont felé, azonban csapatunkat hirtelen támadás éri, minek következtében el kell hagynunk a járművet. Az utcán találjuk magunkat, ahol a PLR erői rejtőzködnek. Rövidesen lövés hallatszik, egy társunk holtan rogy össze mellettünk. Szempillantás alatt kemény tűzharc veszi kezdetét..

A kampány mód egyéb helyszínei lesznek még New York, Párizs és Teherán is, ahol zajlik javában a nemzetközi konfliktus. Ha valakinek kedve van, kooperatív módban is végignyomhatja a kampányt, én ezt mindenképp a második végigjátszásra tartogatom. Az időjárás és a napszakok dinamikusan változnak, s természetese a földrajzi helynek megfelelő módon. A fejlesztők impozáns jármű arzenált ígérnek, földi és légi járművek egyaránt, nyolc féle helikopter. A korábbi részekkel ellentétben a BF3-ban a légi harc nagyobb hangsúlyt kap, 16 féle sugárhajtású vadász gép szörnyeteggel pörkölhetünk oda az ellenséges erőknek.

Mindenképp beszélni kell arról, hogy a játék alatt a DICE új motorja, a Frostbite 2 ketyeg. Ez az oka annak, hogy miközben több COD rész is megjelent a Bad Company 2 óta, az új Battlefield csak nem készült el. Egyszerűen nem állt rendelkezésre a játékhoz szükséges új technológia. Mindez óriási hatással lesz az animációra, a fény-árnyék effektek, a hangok, a játékmenet, a részecske effektusok olyan érzetet keltenek majd, mintha valóban a hadszíntéren állnál. A fejlesztők célja, hogy nem csak vizuálisan, hanem emocionálisan is visszaadják a háború gyötrelmeit.

Az újítások közül a DICE talán a fényeffektekre a legbüszkébb, hiszen maga a motor alakítja majd dinamikusan a fényeket és árnyékokat a technológiának köszönhetően. A rombolás is magasabb szintre lép, míg korábban csak azokat az épületeket tudtuk a földdel egyenlővé tenni, melyek előre szkripteltek voltak, a BF3-ban gyakorlatilag minden lerombolhatunk, ez is az új motor hozománya. Egyetlen korlátja lesz csupán a pusztításnak, maga a földfelszín, ami efölött van, az minden rombolható lesz.

A karekterek animációja több fázisból tevődik össze, a mimika, a gesztusok is mind olyanok lesznek, amit 2011-ben elvárhat az ember egy játékban. Engem például mindig nagyon idegesített, hogy a talaj textúráján a futó emberek sokszor olyan hatást keltenek, mint akik csúsznak a földön, ennek most búcsút inthetünk. A DICE két fázisra osztotta az animációkat, ezek egyike MI vezérelt lesz, a játékosok által életre keltett katonák külön megvalósítást kapnak. A játék a karakterek pillanatnyi helyzetét is dinamikusan követi, gyorsulás és lassulás, fedezékbe bújás, villámgyors futás, a fej behúzása, a motor mindezt valós időben rendereli.

Sokan azt gondolják, hogy az FPS játékokban a látvány és a játékélmény a lényeg, ezért több fejlesztő nem fordít nagy figyelmet a hangzásra. A DICE ebben is előre kíván lépni, és minden eddiginél autentikusabb hangzásvilággal készül. A svéd hadsereg segítségével valós fegyverhangokat vettek fel, ahelyett, hogy maguk programozták volna le a játék hangjait, ezáltal sokkal tisztább hangokat varázsolnak majd a hangszórókba. Itt utalok vissza arra, hogy emocionálisan is olyan játékélménnyel készülnek, mintha ott lennénk a csatatéren, ezt a hangzás is elősegíti majd.

S akkor most értünk el oda, amire szinte mindenki kíváncsi, a multiplayer módhoz. A BF3 vezető platformja a PC lesz, ott 32-32 játékos vehet részt egyszerre egy meccsen, míg a konzolok korlátai miatt csak 24 játékos részvételét engedik. A játék elején a választott figuránk kinézetét testre szabhatjuk, természetesen bizonyos korlátok figyelembevételével. Nem csak a karakter, hanem a fegyverek is testre szabhatók, különböző kiegészítőket adhatunk hozzájuk. A különböző megnyitható cuccok mennyisége jóval több lesz, mint a BC2-ben, s lesznek olyan extrák is, amit csak a legmagasabb rang elérése után vehetünk birtokba.

Négy karakterosztály közül választhatjuk ki a számunkra legszimpatikusabbat, vagy azt, amire csapatunknak a leginkább szüksége van éppen. Jó hír, hogy a járművek sem lesznek mindenhatóak, a páncélosok és a gyalogosok egyensúlyára külön figyel a DICE. Akik már tapasztaltak az online harctereken, őket várja a hardcore mód is. Korábban a repülőgépek túl erősnek bizonyultak, a BF3-ban azonban figyeltek arra, hogy a gyalogságnak is legyen esélye a győzelemre.

Az Electronic Arts jóvoltából biztosak lehetünk abban, hogy a DLC-k majd sorra érkeznek a játékhoz. Természetesen dedikált szervereket is kap a játék, ez az őszi megjelenéssel egy időben várható.

Minden együtt van ahhoz, hogy a Battlefield 3 megszorongathassa nagy riválisát, bár a két franchise stílusa eltérő. Hogy a trónfosztás sikerül-e, az több mint kérdéses. A játékból a legnagyobbat talán a PC-sek profitálhatnak majd, számukra lesz legérezhetőbb az összes újítás. Nagyon úgy tűnik, hogy a DICE a látványra és a hangzásra gyúr rá leginkább ,kérdéses, hogy a játék mechanikája terén is sikerül-e nekik az előrelépés.