Az első Darksiders játékban a főhős, War különböző képességekre és készségekre tett szert a játék során azáltal, hogy lelkeket gyűjtött, s az ördögi Vulgrim-nál levásárolta őket. A Darksiders II ebben is más lesz, sokkal aprólékosabb lesz a karakter fejlesztés.

“Ilyet szerettünk volna már az első részben is, de egyszerűen nem volt időnk rá, hogy megvalósítsuk2 – monda Jay Fitzloff, a Vigil Games marketing menedzsere. Akkor lássuk is, milyen lesz a második részben. A főhős, Death minden egyes gyilkolásért tapasztalati pontokat kap, szintet akkor lép, ha elegendő XP pontja jött össze. Minden egyes szintlépéssel Death pontot kap, melyet egyetlen képességfán költhet el. A legtöbb képességnek háromszintű fejlesztési lehetősége van. Másképp fogalmazza, egyetlen képességre maximum három pontot lehet költeni.

A Darksiders II-ben két képességfa lesz, a Harbinger Fa és a Necromancer Fa. Az első a harcos képességeket, míg a második a mágikus képességeket tartalmazza. A játékos akár kizárólag az egyikre is koncentrálhat, de akár vegyesen is használhatja őket. A képességfáknak ágaik vannak, s ha aktiválunk egy képességet, akkor az a hozzá kapcsolódó ágon lévőket is elérhetővé teszi. Érdemes megemlíteni, hogy mindkét fa rendelkezik egy-egy kapuval, melyek az igazán erős képességekhez engednek hozzáférni, ezek mindegyike kilenc képességpontba kerül.