Jó néhány évnek el kellett telni ahhoz, hogy a PSP és PS2 tulajokon kívül más platformokon is végre volán mögé ülhessünk, s megkezdhetjük a száguldozást. Most ennek a várakozásnak is vége, a Codemasters az F1 2010 “személyében” végre lehetővé tette ezt számunkra.

A játékban gyakorlatilag mindenki megtalálhatja magának azt, ami érdekli. Van karrier mód, amiben megválaszthatjuk, hogy 3, 5 vagy 7 szezont akarunk teljesíteni. Pályafutásunkat csak valamelyik újonc csapatnál kezdhetjük, és onnan kell felverekedni magunkat az általunk áhított csapathoz. A Grand Prix mód gyakorlatilag a gyors versenynek felel meg, amiben akár teljes versenyhétvégét is teljesíthetünk, rövidített versenyhétvégét, vagy csak magát a futamot.

Time Trial módban egy előre megadott időt kell megdönteni, ha ez sikerült, akkor a saját köridőnket. Én ezt kevésbé találtam szórakoztatónak, azonban a maximalistáknak biztos kellemes időtöltést nyújt majd. Természetesen kontrollként ott van mindig a pályán a szellemautó, így könnyen kitalálhatjuk, hogy a pálya melyik részén tudunk még időt nyerni. S természetesen a játék multiplayer módot is kapott.

A játék természetesen nem lett tökéletes, számos kisebb-nagyobb hiányossággal küzd, melyek közül egy-kettő meglehetősen kiábrándító. A box utcában például azzal szembesülhetünk, hogy az autók gyakorlatilag derékszögben állnak be illetve ki, de ami ennél sokkal durvább, hogy a nyalókás fószer mindig (hangsúlyozom mindig) megvárja, amíg az utolsó autó is elhalad mellettünk, és csak ezután engedett ki.

Amikor ezzel először találkoztam, azt hittem, hogy csak egyszeri bénázás, de később sajnos rá kellett jöjjek, hogy szó nincs erről. Az AI egyébként is nagyon butára sikerült: lekörözéskor nem húzódnak félre az autók, időnként kamikáze módra vezetnek, és lehetne még sorolni.

Annak ellenére, hogy a játék hivatalos licensz alapján készült, azaz, az összes csapatot, pilótát és pályát felsorakoztatja, az eredeti HUD nem került bele a játékba. Továbbá, nincs safety car sem, se felvezető illetve levezető kör. Nem lehet részünk díjátadó ünnepségben, és kockás zászló sincs a futam végén. Egyszerűen ezt nem is értettem. Ahhoz képest, hogy a fejlesztés során testre szabható ünneplést ígértek, az egészből semmi sem lett.

S akkor essen néhány szó a szabályok alkalmazásáról is. Röviden: nevetséges. A játék úgy osztja a büntetéseket, mint a géppuskaropogás, gyakorlatilag minden, másik autóval történő incidens esetén borítékolhatjuk a minimum 10 másodperces büntetést. Ha valaki elfékez egy kanyart és levág egy kicsit a pályából, biztos, hogy hátrébb kerül a rajtrácson. Ha előzés közben hozzáérünk az ellenfélhez, vagy figyelmeztetés, vagy időbüntetés lesz a “jutalom”.  Time Trial módban ha csak egy kicsit is levágunk a körből, azt végleg elbuktuk.

A törésmodelltől is többet vártam. Az első szárnyak ugyan ripityára törnek ütközéseknél, azonban a vezetésre gyakorlatilag semmilyen hatása nincs. Se a végsebességre, se a tapadásra. A karosszéria viszont nem törik, direkt kipróbáltam, hogy 300 feletti sebességgel jól odazúzom magam a korláthoz, teljesen ép maradt. A felfüggesztésem egyszer viszont leszakadt. Defektet annál gyakrabban lehet szerezni.

 A játék grafikája kétségkívül az egyik legnagyobb érdeme. Emlékszem még, amikor 2000 környékén a Grand Prix 3-at megvettem PC-re (9.900 forintba került, 10 éve!), bizony a látvány már akkor sem nyűgözött le. Azóta ugyan sok víz lefolyt a Dunán, azonban az F1 2010-re ebből a szempontból nem lehet panaszunk.

Maguk a pályák, a tereptárgyak, a közönség, az autók nagyon szépre sikeredtek, annyira élethű, hogy tényleg F1 pilótának éreztem magam játék közben. A pilóták kidolgozottsága viszont hagy néhány kívánnivalót maga után, ez leginkább az interjúk alatt figyelhető meg. Az időjárás effektek hangulatosak, látványosak, mind a napsütés, mind a fényviszonyok, mind az eső megjelenítése remekül sikerült.

A játék fizikája alapvetően nem sikerült rosszul, valójában se nem szimulátor, se pedig arcade. A gumiválasztás hatással van a teljesítményre, a nedves és száraz pályák egészen más vezetési élményt biztosítanak. Nagyon tetszett, hogy a nagyobb tócsákon felúszik az autó, csakúgy, mint a valódi versenyeken.

A műfű is csúszósra sikerült, akár még száraz időben is adhat egy gellert az autónak, esőben még inkább. Az ideális ív esőben szárazabb, mint az egyéb részek. Az autók között is lényeges különbségek vannak, egyesek sokkal jobban megdolgoztatják a pilótát, mint a jobb autók.

Alapvetően nem lett rossz, valahol félúton jár a szimulátor és az árkád között. Egyértelműen hatással van a kocsi teljesítményére, hogy milyen gumi van fent, hogy annak milyen az állapota, az ideális íven jobban tapad a pálya, szélárnyékban érezhetően gyorsabbak vagyunk, stb. Jelentős különbség van a száraz és a vizes aszfalt között, ráadásul utóbbi esetben még arra is figyelnünk kell, hogy a nagyobb tócsákat elkerüljük, mert azokon bizony felúszhat az autó.

Esőben a rázókövek és a műfű is csúszik, ajánlott elkerülni őket. Az ideális ív folyamatosan szárad, miközben a pálya más részei még vizesek. Ha valaki a sóderágyban köt ki, annak lehúzták a rolót, pedig az életben ugye ez nem így működik. Abban a pillanatban, hogy belehajtunk, az autó megpördül, s onnantól kezdve nekünk befellegzett. Nem tudok erre mást mondani, mint azt, hogy hülye megoldás, egyszerűen nem is értem, hogy a Codemasters miért így programozta le ezt.

Hangok tekintetében nem lehet szintén panaszunk, a motorhangok teljesen eltérnek egymástól. Folyamatos a kommunikáció a mérnők és a pilóta között, és kristálytisztán hallható is. Nem elég, hogy technikai információkat közöl szinte végig a verseny alatt, megdicsér, ha valamit jól csináltunk, biztat, ha arra van szükség, úgyhogy ez remekül sikerült. Kiváló megoldás!

Extrák tekintetében viszont nagyon rosszul szerepelt a játék, annyi, de annyi lehetőség lett volna ezeket is alkalmazni. Gyakorlatilag semmi extra nincs a játékban, nem férhetünk hozzá tesztpályákhoz, tesztautókhoz, nincsenek valós F1 interjúk, fényképek, videók, a töltések között állandóan a már kívülről fújt tippeket kell olvasnunk. Nincs jutalmazási rendszer (a trófeákon és az acsikon kívül), szerintem ezzel ziccert hagyott ki a Codemasters.

Végül néhány gondolat a multiplayertől. Minden simán megy, minden testre szabható, gyorsan megy a meccskeresés, se szeri se száma a játékmódoknak és lehetőségeknek, illetve annak, hogy másokkal statisztikáinkat hasonlítsuk össze. Jól sikerült, bár semmi olyat nem tartalmaz, amit ne vártam volna tőle, nem lehet erre sem panasz.

ZÁRÓ GONDOLAT

Az F1 2010 még mindig nem az a játék lett, amit vártam volna tőle, azonban ott a helye a gyűjteményben. Ha valaki száguldozásra vágyik a jól megszokott F1 környezetben, bármikor előveheti, s nagyot nem fog csalódni. Maximum kicsit.