A játékosok által és szakmai berkekben is elismert Digital Foundry elkészítette a Forza Motorsport 4 technikai elemzését.

Azt mindannyian tudjuk, hogy a játék rendkívül jól néz ki, de hogy pontosan mennyi lóerő van a motorháztető alatt, arra most derült fény igazán. Az angol cikk odáig merészkedik, hogy a Forza Motorsport 4-et egyenesen technológiai mérföldkőnek nevezi.

Természetes, hogy egy idő után, fix hardveren képtelenség tovább javítani a grafikán. A Forza Motorsport 4 már a harmadik játék a sorozatban Xbox 360-on, éppen ezért ugyanazt az ugrást, amit a harmadik rész jelentett a másodikhoz képest, nem lehetett (és nem is lehet többé) reprodukálni. Ennek ellenére lenyűgöző, amit a Turn 10 Studios mindössze két év alatt véghez vitt.

A játék natív felbontása 720p (1280×720 – ez már önmagában sok játék fölé helyezi), és folyamatosan bekapcsolt v-sync mellett 60 képkocka/másodpercen fut. A Digital Foundry mérési eredményei elképesztőek: A program soha nem enged ebből a képfrissítési értékből (kivétel, hogy kameranézet váltásnál esetenként eldob 1-1 képkockát), és soha nem törik a kép sem, függetlenül a grafikus motorra mért terheléstől. Tekintve, hogy a játék mennyivel jobb autó- és pályamodelleket használ, ez csodálatra méltó teljesítmény.

Csodák persze nincsenek, és a Turn 10 is “elrejtett” néhány kompromisszumot. Ilyen például az élsimítás. Ha egyedül vagyunk a pályán, a játék 4x-es élsimítást használ, míg több autó esetén csak 2x MSAA (multi-sample anti-aliasing) látható. A másik ilyen trükk a visszapillantó tükrökben látható műszerfalas nézetnél. Némelyik pályán a tükrök képfrissítése csak 30 fps, míg a játék maga tartja a 60-at.

Ezek a kis kerülőutak nem szembeszökőek, ám jól mutatják, hogy a fejlesztők a negyedik rész esetében már tényleg patikamérlegen adagolták a konzol erőforrásait.

Kiemeli a cikk azt is, hogy a fejlesztők az összes régi pályát átdolgozták, nem hagytak érintetlenül semmit. Ennek részben megint csak optimalizációs okai vannak, de akkor is elismerésre méltó, hogy ennyi idő alatt ennyire átfogó munkát végeztek a játék minden részén.

Az előző részekhez hasonlóan az ismétlések most is 30 fps-sel futnak, és ahogy a játék többi részén, itt sem tapasztalható képtörés vagy akadozás, függetlenül attól, hogy mi van a képen (hány autó, mennyi füst, ütközések, stb.). A felezett képfrissítés részletesebb autómodelleket, elmosás effekteket tesz lehetővé, amelyektől élethűbbek, látványosabbak lesznek a visszajátszások.

Sokat foglalkozik a cikk az új technológiával, a képalapú világítási rendszerrel. Ennek legfőbb előnye, hogy a fejlesztőknek többé nem kell külön foglalkozniuk az autók megvilágításával. Bárhová is helyezik azt a környezetben, a fény mindig a terepviszonyoknak megfelelően fog rá esni a világos és árnyékos oldalon is, ettől pedig jóval élethűbb a látvány.

A jobb autómodellekkel és shaderekkel együtt a generáció eddigi legszebb autós játéka válik a Forza Motorsport 4-ből – a Digital Foundry által kiemelt Autovista mód a legjobb erődemonstráció erre, ahol minden textúra a lehető legnagyobb felbontású, még egészen közelről nézve is, az autók külső-belső kidolgozása pedig példa nélkül áll.

Nem hagyja szó nélkül a cikk a játék hiányosságait sem. Egy viszonylag futó összehasonlításban a rivális Gran Turismo 5-tel megemlítik, hogy a Microsoft játékában nincsenek dinamikus napszakok, időjárási viszonyok és éjszakai versenyzés, a világítás mindenhol fix, statikus. A fejlesztők ezt részben fizikai (a Pirelli adatainak hiánya), részben hardveres korlátokra vezetik vissza, és kétségtelen, hogy ez lesz a következő konzolgeneráció kihívása a számukra.

Az elemzés ugyanakkor leírja, hogy a Pirelli által szolgáltatott tesztadatokra épülő új fizika az eddigi legjobb élményt nyújtja, a Turn 10 Studios pedig jobban használja ki a Top Gear licenszt, ötletesen használja a Kinect lehetőségeit, így a Forza Motorsport 4 szélesebb közönség számára lehet vonzó, mialatt a legjobb szimulátor is egyben.

Jobban néz ki, jobban játszható, tartalmasabb, és jobban szolgálja a közösséget. A Forza Motorsport 4 a Digital Foundry éles szemű műszerhuszárai szerint is mérföldkő az Xbox 360 technológiát tekintve, sőt, valószínűnek tűnik, hogy ez nagyjából a vége is a hardver lehetőségeinek.

Mit tartogat a jövő a franchise számára? – teszi fel a kérdést a szerző. Kétségtelen, hogy Xbox 360-on mindent elértek a fejlesztők, amit lehetett. A következő lépés egyben a következő konzolgenerációt is jelenti – talán épp 2013-ban? Élő-lélegző környezetek, dinamikus felhőzet, napszak és időjárás a fő kihívások, melyeknek meg kell felelni. És persze még szebb autók, még élethűbb világítás, még több tartalom és lehetőség. Addig azonban van még néhány év, és addig a Forza Motorsport 4 marad hangban, grafikában, fizikában az első, a kimerítő elemzés szerint.

[forrás: xbox.hu]