Nem kevesebb, mint 8 éve nem láthattuk Max Payne-t, akkor a sorozat második epizódjával tért vissza, s remek értékeléseket zsebelhetett be az első részt követően. Idén visszatér Max, aki még rosszabb, mint valaha volt, a játék az Ubisoft kanadai műhelyében készül.

Max Payne a maga jellegzetes karakterével felforgatta a videojáték piacot 2001-ben, az első rész megjelenésével, s gyakorlatilag neki köszönhetjük az azóta már széles körben elterjedt “bullet time” módot, melyet a Mátrix című mozifilmből ekkor már megismerhettünk Lassított képkockák, látható lövedékek, és pontos célzás az, amit a bullet time mód hozott magával. Az egész játék tökéletesre csiszolt hangulata mindent vitt, annak ellenére, hogy sem különösebb történet, sem pedig különösebb technikai megvalósítás nem volt mögötte. Egyszerűen csak Max Payne mindent tarolt.

 Az új Max egy külsejében is teljesen más figura, közel 12 évet öregedett, s az egész világ megváltozott körülötte, csak az nem, amiben rendíthetetlenül mindig is hitt. Sebhelyes arccal, masszív borostával, enyhén pocakosodva tér vissza, ami szöges ellentéte az első két részben megszokott fess karakternek. Az élet törte meg, az állandó fizikai és lelki gyötrelem, élete nem úgy alakult, ahogy azt valamikor elképzelte.

 A Max Payne 3-ban teljesen új helyszínt kapunk, Max Sao Paolóba költözik, ahol mindennaposak a drogbandák közti véres utcai összecsapások, a korrupció, és a lakosság életét megkeserítő nyomor. Azonban Brazíliának van egy másik arca is, a nyomornegyedek mellett ott a puccos, felhőkarcolóktól hemzsegő városrész, kinek lakói természetesen féltik bőrüket a mindennapos fenyegetésektől. Saját biztonsági szervezeteket tartanak fenn a saját védelmükre, s ezeket maguk is pénzelik, s egy ilyen szervezethez csatlakozik Max is. Azonban valami nagy galiba történik körülötte, amit pontosan nem ismerünk még, hogy mi is az, ugyanis Max megint magányos farkasként harcol az igazság kiderítéséért.

Az eddigiekből világosan kitűnik, hogy egy új karakterrel, teljesen új helyszínnel lesz dolgunk a harmadik részben, de vajon mi történik a játékmenettel? Egészen biztos vagyok benne, hogy a játék védjegyévé vált bullet time mód megmarad, bár várható, hogy bővítést és ráncfelvarrást is kap majd. Akármilyen egyéb funkció is kerül a játékba, mely a lassított időre épít, az is biztos, hogy ez az idő nem áll majd korlátlanul rendelkezésünkre. Lesz egy lehet, hogy sokaknak nem tetsző, azonban jópofa megoldás, amit úgy jellemeznék, hogy utolsó esély. Ha Max halálos sebet kap, lesz egy utolsó esélye a tökéletes lövés leadására, ami ha valóban tökéletesre sikeredik, akkor a halál helyett jutalmunk az lesz, hogy teljesen feltöltődve folytathatjuk kalandjainkat. Új játékmeneti elemként jelenik majd meg a már más játékból ismert túszejtés lehetősége is.

Minden lövöldözős játékban kiemelt szerepe van a fedezékrendszernek. A Max Payne 3-ban ez a játékmechanizmus része lesz, azonban itt nem lesz a játékmenet központi eleme. Ez egy olyan mozgás egyensúlyt tesz majd lehetővé, hogy nem kell fedezékről fedezékre osonva haladni, azonban az esztelen rohanás sem lesz jó taktika.  A nem túl magas akadályokat egy dinamikus ugrással le tudjuk küzdeni, s azért pedig csak rimánkodok, hogy ezt fejeljék meg a bullet time móddal is, akkor igazán látványos mozgáselemekben lehetne részünk.  A környezet rombolható lesz, de persze nem teljes egészében, azonban érdemes lesz odafigyelni, ugyanis az ellenfelek ezt ki is használják majd, és szívesen lőnek keresztül vékonyabb anyagokon, deszkákon, kartonokon.

Nagy kérdés, hogy mi lesz a játék multiplayer módjával, hogyan is lehetne egy olyan játékba integrálni, mint a Max Payne 3, ahol a játék lényege, hogy a főhős egymaga arassa le a babérokat. Sajnos erről síri a csend, semmilyen információ nem látott napvilágot, hogy vajon lesz e multi akármilyen formában is a játékban. Személy szerint úgy vagyok vele, hogy inkább egyáltalán ne legyen multiplayer mód a játékban, ha az majd valamilyen látszat multis mód lesz, amivel elég sűrűn lehet találkozni olyan játékok esetében, amik egy jó ötlet vagy koncepció hiányában alkalmatlanok a klasszikus multiplayer módra a játék sajátosságai miatt. Ezek az olyan különböző “x idő alatt írtsunk ki ennyi és ennyi ellenfelet együtt” megoldások, amik teljesen távol állnak tőlem.

 Sok év telt el az utolsó játék óta, s az akkori fejlesztő, a Remedy már nem vesz részt a Max Payne 3 projektben. Helyettük a Rockstar vette gondozásába a játékot, ami a minőségre szinte kivétel nélkül mindig garancia. A játék alatt a GTA 4 motorja ketyeg majd, ami bár nem a legújabb, attól senki ne tartson, hogy nem kapott ráncfelvarrást. A Rockstar profi abban (is), hogy hogyan kell óriási területeket játéktérré varázsolni, s bizony Sao Paolo hatalmas város, amit  élettel kell megtölteni. Ezért az ún. Euphoria nevű technológia felel. Karakter animációk, interakciók, reakciók, a környezettel való kapcsolatba lépés a rendszer főbb sarokpontjai, de például a magasabb helyekről történő leugrálásért is ez a technológia felel majd. Cél, a mozgás és a város minél valósághűbb modellezése. S ami jó hír, nincsenek előre szkriptelt mozdulatsorok, minden valós időben történik.

Sajnos ami a megjelenést illeti, nem túl kecsegtető a helyzet. Először még 2009 vége volt a céldátum, azután jött tavaly nyár, majd tél, jelenleg az IGN megjelenési naptára szerint idén ősz a céldátum. Azonban simán elképzelhető, hogy az egész projekt jövő évre tolódik. De ha ez szükséges ahhoz, hogy egy hasonlóan csiszolt, magával ragadó játékot kapjunk, mitn az első két rész esetében, akkor ám legyen!