A Prototype vírus 2012-ben sem kíméli New York városát, a második részben visszatér, és még nagyobb káoszt okoz, mint a 2009-es első részben. A játékot a Radical Entertainment készíti, s nevéhez híven gyökeres változásokra számíthatunk a folytatásban az első részhez képest.

2009 nyarán csak néhány nap különbséggel jelent meg az inFamous és a Prototype, s tekintettel arra, hogy gyakorlatilag két ugyanolyan játékról van szó, elég nagy galiba kerekedhetett volna ki az egyidejű megjelenésből. Azonban mindkét cím sikeresen vette az akadályokat, olyannyira, hogy az inFamous idén  kap folytatást, a Prototype 2 pedig 2012 első felében jelenik majd meg. S hogy ez miért nem is olyan kis szó? Azért, mert a Blur és a Split/Second ugyanebbe a konstellációba belebukott, míg a Blur gyakorlatilag az azt készítő stúdió végét jelentette, a Split/Second meg csak álmodozhat a folytatásról.

Mindig is kedveltem azt, hogy egy stúdió hozzá mert nyúlni egy jól bevált recepthez, és a folytatásban valami egészen mást tett le az asztalra, mint a megelőző részben. A Prototype 2 erre élő példa lesz, melytől sokan nagy változásokat várnak azok után, hogy az első rész eléggé megosztotta a játékos közönséget.

A Prototype 2 14 hónappal az első rész eseményei után játszódik, miután Alex Mercer a Blacklight  vírust írmagjában kiírtotta a városból, megmentve ezzel nem csak New Yorkot, hanem talán az egész világot is. Sajnos ennyire azért nem jó a helyzet, ugyanis a város ismét romokan van, s nagyon úgy néz ki, hogy az előzőnél egy jóval nagyobb fertőzés ütötte fel a fejét, s a fertőzésért pedig maga Mercer tehető felelőssé. Ebben sziklaszilárdan hisz James Heller őrmester, aki a frontról hazatérve családját és a várost is romokban találja, s egy mentőakció során ő is majdnem fertőzötté válik. Azonban a csata után maga Mercer adja be neki a halálos vírust. Heller bosszúvágya mérhetetlen.

A Prototype-ot sokan kritizálták azért, hogy nehezen lehetett követni a számtalan szálat, az elejtett félmondatokat, s az igazság kiderítése és összerakása nem éppen könnyű galopp volt ezáltal. A Prototype 2 ezzel szemben egy egyszerű receptre épít, nevezetesen Heller bosszújára. Nem az számít, hogy kitől és miért indult a vírus pusztító útjára, hanem csak az Alex Mercer elleni bosszú. A Prototype 2 stílusában azonban az első részt követi.

Az erőviszonyok nem lesznek egyenlőek, legalábbis eleinte nem. Mercer és Heller nem egy súlycsoport, Mercer az első részben képes volt helikoptereket eltüntetni az égről, csápszerű öklöt formált karjából, s olyan könnyedén navigált épületek között, mint egy pehelysúlyú madárka. A Prototype 2-ben minderre Heller is képes lesz, de csak idővel. A játékban Heller karaktere lépésről lépésre erősödik, minden erejét összeszedve és bedobva próbál megfelelni annak a kihívásnak, amit Mercer elpusztítása jelent.

A helyszín továbbra is New York marad, s az első rész befejezése után a város visszasüllyedt a pusztulásba, ismét eluralkodott a káosz. A város három jól elkülönülő területre oszlik: a vörös zóna a fertőzött rész, a sárga zóna egy kis terület, ahol néhány túlélő alkot kolóniát, s a mindennapi túlélésért küzdenek, s a zöld zóna pedig az érintetlen tiszta folt, mintha ez a rész kimaradt volna a mindent elpusztító fertőzésből. Gazdag polgárok élik mindennapjaikat, mintha nem is ugyanarról a New Yorkról beszélnénk. Ötletes húzás ez a fejlesztők részéről, ugyanis az első rész a városképet tekintve meglehetősen szürke és monoton volt.

A Protoype 2 jóval átgondoltabb játékmenetet kap, mint elődje. Az egyik legfontosabb ilyen változás, hogy a játékban már nem lesz jelen a Move Store, ahol a szintlépéseket követően a tapasztalati pontokat lehetett különböző képességekre beváltani. Ezt sokan egyáltalán nem bánják majd, ugyanis ez is az első rész egyik sokat kritizált eleme volt. Ez a döntés sem az egyszerűsítés irányába hat, hanem sokkal inkább az átgondoltabb megvalósítás irányába.

A Prototype 2-ben újabb képességeinket úgy szerezhetjük meg, hogy a földalatti vírustanyákat módszeresen kipucoljuk. Itt a fertőzöttek nagy koncentrációban vannak jelen, innen indulnak felszíni útjukra. Ezeken a helyeken meglehetősen masszív összecsapásokat követően találhatunk olyan nyersanyagokat, amiket a fejlesztésre használhatunk fel. A harcok során felhasználható cuccainkat maguk a harcok közben is válthatjuk, az ökölharc közben egy pillanat alatt ránthatunk elő valamilyen pengét, ellenfelünket ezáltal szebb mozdulattal küldve át a másvilágra.

A fejlődés egy másik eszköze lesz a mutáció. Ezek korlátozott számban használható speciális képességek, mint például a pingelés, ami radarszerűen fogja be azt a területet, ahol az ellenség rejtőzik, de hogy hol, azt nem mutatja meg, így nem kis kihívás árán kell megtalálni az ellenfelet. Ha ez sikerül, Heller újabb és újabb mutációkat kap…

2009-ben a Prototype-ra sokan mondták, hogy szuperhős szimulátor, ami néhány óra után meglehetősen monotonná vált, s már nem jelentett kihívást a nagyon sokadik helikopter szétverése, vagy a többszázadik mutáns elfogyasztása, s mindez párosult egy monoton, szürés városrésszel. A Prototype 2 rengeteg változással tér vissza, s bár gyökereitől véglegesen nem szakadhat el, egy átgondoltabb játékmeneten keresztül mutatja be a fertőzés további történetét.