Arról, hogy melyik is a jobb konzol, az Xbox 360 vagy pedig a PlayStation 3, évek óta vitatkoznak a különböző internetes portálokon, fórumokon.

Tekintettel arra, hogy az érvek és ellenérvek sokszor szubjektívek, utánajártunk, hogy pusztán hardveres alapon melyik konzol is tud többet a kettő közül, azaz, az Xbox 360 vagy a PlayStation 3 a jobb választás.

Az összehasonlítás technikai alapon nyugszik, a konzolok alkotóelemeinek (CPU, GPU, optikai meghajtó, HDD stb.) összevetésén. Minkét platformból a legújabb generációt vizsgáltuk, azaz, a Slim Xbox 360-at és a Slim PlayStation 3-at. Nézzük, melyik vas is az erősebb?

  • CPU
Xbox 360 PS3
3.2 GHz Xenon processzor 3.2 GHz Celeron processzor
3 dupla mag 7 egymagos, plusz 1 backup mag
Maximum 77 GFlops Maximum 230 GFlops

Ítélet: Architektúrájukat tekintve mindkét konzol processzora egyedi, éppen emiatt meglehetősen nehéz az összehasonlítás. Azonban a számok nem hazudnak. A két csip azonos frekvencián ketyeg ugyan, azonban a hét egymagos PS3 processzor felülmúlja a három darab kétmagos Xbox 360 processzort. A teljesítmény alapú mérés, melyet gigaflopban adtunk meg, magáért beszél. Közel háromszoros a különbség a PS3 javára.

Érdekes megjegyezni, hogy az új Xboxokban a CPU/GPU kombináció elméletileg gyorsabb, mint az elozo modellekben, azonban, a megfelelő működés érdekében a Microsoft arra kényszerült, hogy egy ún. frontside bus replacement block-ot építsen a hardverbe, ami a csipet a korábbi modellekben megszokott sebességre kényszeríti.

Győztes: PlayStation 3

  • GPU
Xbox 360 PS3
ATI Xenos NVIDIA RSX “Reality Synthesizer”
Maximum 512 MB GDDR3 RAM (osztott w/ system RAM) 256 MB GDDR 3RAM (további 224 MB osztott w/ rendszer RAM)
10 MB eDRAM
21.6 GBps sávszélesség (256 GBps via eDRAM) 22.4 GBps sávszélesség

Ítélet: Mindkét konzol grafikus vezérlője saját tervezésű. Az Xbox Xenos kártyája több videomemóriával rendelkezik, azonban ezen osztozik a konzol rendszermemóriájával. A PS3 256 Mb dedikált videomemóriával rendelkezik, s további 224 Mb-ot csíphet el a rendszermemóriából. Ami a sávszélességet illeti, a PS3 egy kicsivel felülmúlja a Microsoft konzolját. Azonban, az Xbox 360 előnye a 10Mb eDRAM. Amikor a konzol ezt használja, az áviteli sebesség felugrik 256 GBps-ra. A döntés nem könnyű, mivel a PS3 e tekintetben magasabb teljesítményt mutat, azonban az eDRAM miatt afelé hajlunk, hogy ezt a kategóriát az Xbox 360-nak adjuk.

Győztes: Xbox 360

  • RAM
Xbox 360 PS3
512 MB GDDR3 RAM (osztozik a GPU-val) 256 MB XDR RAM
700 MHz sebesség 3.2 GHz sebesség
22.4 Gbps sávszélesség 25.6 Gbps sávszélesség

Ítélet: Ismét meg kell állapítani, hogy az Xbox 360 teljes RAM kapacitása kissé megtévesztő, mivel a rendszermemória és a videomemória megosztott. A PS3 XDR RAM-ja sokkal gyorsabb és hatékonyabb, mint az Xbox GDDR3 RAM-ja, 3.2 GhZ a mindössze 700 MHz-cel szemben. A sávszélesség adatai és egyértelműen a Sony konzolja felé billenti a mérleg nyelvét.

Győztes: PlayStation 3

  • Merevlemez (HDD)
Xbox 360 PS3
250 GB HDD vagy 4 GB SSD 160 vagy 320 GB HDD
5400 rpm 5400 rpm
Cserélheto w/ védett HDD Cserélhet w/ sztenderd HD

Ítélet: Az Xbox 360 Slim egyik újítása többek között az, hogy az arcade verzióba egy 4 GB SSD meghajtó került, így a játékosoknak nem kell többé memóriakártyákkal bajlódniuk. A PS3 esetében mindkét modellbe merevlemez került. Ami a HDD-ket illet, nagyjából azonosak a feltételek: 400 rpm forgási sebesség, és több száz gigabájt kapacitás. A PS3 legnagyobb modellje 320 GB, míg az Xbox 360 250 GB merevlemezzel rendelkezik. Azonban az igazi előny a PS3 javára az, hogy csatlakoztatható hozzá 2.5 ”-os SATA notebook vincseszter. Ezáltal mind a forgási sebesség, mind pedig a tárolókapacitás gyakorlatilag “korlátlanul” bővíthető. Az Xbox pedig kizárólag a saját merevlemezével éri be.

Győztes: PlayStation 3

  • Optikai meghajtó
Xbox 360 PS3
12x olvasási sebesség (DVD) 8x olvasási sebesség (DVD), 2x olvasási sebesség (Blu-ray)
7 GB lemezkapacitás 25 GB lemezkapacitás

Ítélet:Ami az optikai meghajtót illeti, mindkét konzol esetében vannak előnyök. Az Xbox-nak vitathatatlanul gyorsabb az olvasási sebessége. Ha az Xbox olvasási sebességét a PS3 Blu-ray olvasási sebességével hasonlítjuk össze, elobbi csúcsteljesítménye egyrétegű lemez esetén 15.85 Mbps, míg a PS3 esetében 9 Mbps. Azonban a sebességkülönbség csökken, ha az Xbox-ba kétrétegű korong kerül. Jelenleg a PlayStation 3 25GB-os lemezkapacitást nyújt, s már készül az új, 33.4 GB-os formátum is. Sok játékos számára ez az óriási méret sokkal fontosabb, mint az olvasási sebesség.

Győztes: PlayStation 3

  • Videó támogatás
Xbox 360 PS3
Natív 720p felbontás, OS-sel maximum 1080p Maximum 1080p felbontás
Kompozit, komponens, VGA és HDMI csatolók Kompozit, komponens, és HDMI csatoló

Ítélet: Ami a videó támogatást illeti, a két konzol nagyjából egyenlő erőket vonultat fel. Ami a PS3 mellett szól, az az 1080p felbontás. Míg az Xbox 360 menüje támogatja az 1080p felbontást, addig a konzol a játékoktól csak a 720p-t követeli meg. A PS3 játékpalettáján azonban számos olyan játék szerepel, ami támogatja az 1080p-t.

Győztes: PlayStation 3

  • Audió támogatás
Xbox 360 PS3
Analóg – Dolby Pro-Logic II Analóg – Sztereó
Digitális – 5.1 Dolby Digital Digitális – 5.1 Dolby Digital és 7.1 LPC

Ítélet: Az analóg kimenetre hagyatkozó Xbox 360 játékosok, a sztenderd sztereó hangzás mellett a Dolby Pro-Logic II előnyeit is élvezhetik. A digitális csatlakozók híveinek azonban a PS3 viszi a pálmát mind az 5.1 Dolby Digital sorrund, mind pedig a 7.1 LPCM sorrund hangzással.

Győztes: PlayStation 3

  • Csatlakozás
Xbox 360 PS3
5 USB port, Kinect port 2 USB port, Bluetooth 2.0
Max 7 kontroller (3 vezetékes, 4 vezeték nélküli) Max 7 kontrollerC

Ítélet:A PlayStation 3 Slim két USB porttal rendelkezik, míg az Xbox 360 hárommal. A Sony eltávolította konzoljából a CF és SD kártya támogatást, míg a Microsoft továbbra is biztosítja a memóriaegységek használatát. Mindezek ellenére a PS3 viszi a prímet ebben a kategóriában, a Bluetooth támogatás miatt.

Győztes: PlayStation 3

  • Hálózat
Xbox 360 PS3
100 MBps ethernet 1 GBps ethernet
Beépített wifi csatlakozó – max 802.11n Beépített wifi csatlakozó – max 802.11g

Ítélet: Amikor a hálózat kerül fókuszba, a játékosnak el kell dönteni, hogy a vezetékes vagy a vezeték nélküli változat mellett teszik le a voksukat. A PS3 ethernet portja sokkal gyorsabb, mint az Xbox 360-é. Mindkettőben megtalálható már a beépített wi-fi csatoló. Míg azonban a PS3 a 802.11g szabványt, addig az Xbox 360 a 802.11n változatot támogatja. A vezeték nélküli internet térhódítása miatt a hálózati lehetőségeiket tekintve az Xbox 360 a jobb választás.

Győztes: Xbox 360

  • Lefele kompatibilitás
Xbox 360 PS3
Szoftver emulációval támogatja az Xbox játékokat PS1 játék támogatás hardver emulációval

Ítélet: Ha egy játékos a lefele kompatibilitásban reménykedik, rá kell, hogy jöjjön, hogy igazából erre egyik konzol sem képes. Az Xbox 360 egy rakat elso generációs játékot támogat, azonban a szoftveres emuláció miatt a teljesítmény nem mindig megbízható, és foghíjas. A PS3-mal, mivel hardveresen támogatja a PS1 játékokat, sokkal kevesebb a technikai probléma. A korábbi PS3-ak szoftveresen támogatták a PS2-es játékokat, azonban az új konzol erre már nem képes. Ami az Xbox 360 javára dönti el ezt a kategóriát, az az, hogy sokkal több korábbi játék futtatható a konzolon, mint a PS3 esetében.

Győztes: Xbox 360

  • Konklúzió

A két konzol párharcából a PlayStation 3 került ki győztesen, összesen 7 kategóriában előzte meg a Microsoft konzolját. Ismételten hangsúlyozom, hogy mindkét konzolnak meg vannak az előnyei. Technikai szempontból azonban a PlayStation 3 az, amiben a több “kraft” van, és a nagy felbontású videó és a hangzás terén is jobb választás. Annak ellenére, hogy a Microsoft konzolja egy évvel idősebb, mint a Sony-é, meglehetősen jól tartja a lépést azzal.