Néhány nappal ezelőtt robbant be a köztudatba az Assassin’s Creed III, s hirtelen a nagy semmiből előkerültek képek, a játék dobozképei, s ezekből lehetett következtetni a játék helyszínére, és a korra. Most minden másról lerántjuk a leplet.

Az Assassin’s Creed III Új-Angliában játszódik, 1753 és 1783 között, és Connor történetét meséli el, aki félig angol, félig pedig Mohikán harcos, s aki a két világ között hánykódik. Ezio-val és Altair-ral ellentétben, akiknek küldetéseit a kötelességtudat és a bosszú vezérelte, Connor magasztosabb célok miatt csatlakozik az Assassin rendhez. Bennszülött amerikaiként nőtt fel a gyarmatosítás ideje alatt, s ekképp szemtanúja lehetett az elnyomásnak és az igazságtalanságnak, mely ártatlan emberek ezreinek életét nyomorította meg, így nem is kérdéses, hogy felkelti érdeklődést az Assassin rend forradalmi küldetése.

Azonban nem ez az egyetlen dolog, ami megkülönbözteti a korábbi főhősöktől. Mozgáskultúráját úgy tervezi az Ubisoft, hogy sokkal inkább emlékeztessen egy ragadozóra, aki állandóan lesben állva lopakodik kiszemelt prédája felé. Bár fegyverei között természetesen elmaradhatatlan a gyilkos penge, számos olyan eszközt is kap, melyek használata gyerekkorától kezdve olyan természetessé vált számára, mint másnak az evés. Ezek között megtaláljuk a tomahawk-ot, az íjat és a nyilakat.

Hasonlóképp a játék világát is akképp tervezik, mely igazodik Connor múltjához. Az Assassin’s Creed játékok sava-borsa mindig is a történelmi városok voltak, és azok kvázi élethű modellezése. Ebből a szempontból az Assassin’s Creed III hagyományőrző lesz, ugyanis a gyarmatosítás korabeli Boston és New York aprólékosan kidolgozott másában szedhetjük majd áldozatainkat. Azonban a legnagyobb változás pont nem a városok tekintetében lesz tapasztalható, hanem abban a természeti környezet sokkal nagyobb figyelmet kap. A két nagy város között elterülő hatalmas sík vidék és vadon önmagában másfélszer akkora, mint a Broderhood Rómája volt. Ezek után el lehet képzelni, hogy mekkora hatalmas lehetőség van egy ilyen terület kiaknázásában.

Természetesen a méret önmagában nem jelent semmit, azonban ez a terület sokkal szignifikánsabb szerepet kap a játékban, mint az eddigi városok környezete kapott a korábbi Assassin’s Creed részekben. Valójában, az összes küldetés egyharmadának ez a terület ad otthont, s az Ubisoft nagy lépést tett előre azzal, hogy a sorozat védjegyévé vált szabadon barangolós-rohangálós jellemzőjét a vadonra is kiterjeszti. Connor képes lesz faágról-faágra, mintegy csimpánz módjára ugrálni, éles sziklák peremén megkapaszkodni, s észrevétlenül osonni-lopózni hatalmas fák törzsei által a szem elől elrejtve.

Bár már ez is elég meggyőző, az még jobban hangzik, hogy a játék világának minden apró négyzetcentiméterét úgy tervezték, hogy sokkal realisztikusabb és dinamikusabb legyen, mint valaha volt. A városlakók számos új viselkedésformával gazdagodnak, mely sokkal életszerűbbé varázsolja a játékot. A kereskedők már messziről kiszúrnak maguknak, s megindulnak feléd, hogy portékájukat rád sózzák. Kóbor kutyák szédelegnek a házak között, egy-egy lepottyantott falat után szaglászva.

A vadon világa egy valódi ökoszisztémát varázsol szemünk elé, nyulakkal, szarvasokkal, medvékkel, madarakkal, akik nem csak puszta kellékei a shownak. Amennyiben egy elejtett állat tetemébe botlasz, egy hatalmas medve törhet rád, aki azt hiszi, hogy szórakozni kívánsz az ebédjével. Természetesen az állatokat el is ejtheted, s az egyéb talált hasznos cuccokkal együtt a városba viheted, és kereskedőknek eladhatod. Nem mindegy azonban, hogy ezek a cuccok milyen állapotukban lesznek, a kereskedő több pénzt ad majd a medve bundájáért, ha csak egyetlen lövéssel terítetted le, semmint kilyuggattad a bundáját.

A környezetet úgy tervezték, hogy az a történet előrehaladtával változik. Ahogy az évszakok váltják egymást, a városokat és a vadont napsütéstől perzselten, esőtől áztatottan vagy pedig fagyos hótól fehérlően találod. Ezek mindegyikének hatása lesz a játékmenetre is, nem csak dekorációként szolgálnak. A tavak és a folyók télen befagynak, melyek ezáltal új lehetőségeket biztosítanak Connornak, hogy a masírozó seregek elé kerülhessen, ellenfeleit egy váratlan helyről támadhassa meg. De az így kialakult új utak által természetesen eddig rejtett területekre is eljut Connor, mely további lehetőségekkel kecsegtet.

A harcrendszer óriási átalakuláson megy keresztül az Assassin’s Creed III-ban. A lényegesen módosított Anvil motornak köszönhetően korhű csatákban vehetsz majd rész, több ezer katonával együtt, ágyúgolyókat kerülgethetsz, amint golyózápor süvít el a füled mellett. Az egész harcrendszer sokkal folyékonyabb, moziszerűbb lesz. A védekezés és ellentámadás eddig megszokott két gombja helyet a két funkció egy gombra kerül, és lehetőség lesz többszörös ellentámadásra is, több ellenfél ellen (chain kill). Mindehhez új kamerarendszer is társul, mely a megfelelő helyekre fókuszálva a legjobb látószöget biztosítja akció közben.

Ha nem akarod, vagy épp nincs időd arra, hogy egy csatajelenetet befejezz, bármikor kiszállhatsz belőle. A játékot úgy tervezik, hogy Connor mozgása amennyire csak lehet, gördülékeny legyen, s ennek eredményeképp megszűnik a korábbi részekben tapasztalt fuss-állj meg és harcolj-fuss töredezett élmény.

Még a korábban már említett szabadon rohangálós védjegy is változásokon megy keresztül. Sprintelés közben bármilyen eléd kerülő tárgyat ki fogsz tudni kerülni, nem buksz orra a gyalogosokban mint az előző epizódokban. A mozgó tárgyakat is ki fogod tudni használni a korábbiakkal ellentétben, egy lovaskocsi tetejére könnyedén ráugorhatsz menet közben, és onnan ugorhatsz tovább arra, amerre haladni szeretnél.

A legtöbb korábbról megszokott fícsör visszatér, bár néhányat ezek közül csiszoltak és tovább fejlesztettek. A szinkronizációs rendszer visszatér, de ezen a téren jelentős változásokra lehet számítani. A küldetések közötti checkpont-oknak köszönhetően mostantól nem kell tekintélyes részeket újrajátszanod, ha esetleg kudarcot vallasz. A teljes szinkronizáció jutalma ebben a részben számottevő lesz, nem csupán a 100%-nak örülhetsz, hanem számos ajándékot is kapsz érte. A kereskedés része is megmarad a játéknak, ingatlanokat is lehet vásárolni, fejleszteni, de az Assassin’s Creed III-ban ez már sokkal inkább a történetet szolgálja majd ki, semmint korábban, gyakorlatilag öncélú időtöltési funkcióként szolgál.

Más funkciók azonban drasztikus átalakuláson mennek keresztül. A “Hírnév” rendszer visszatér, azonban újratervezik az alapoktól kezdve azért, hogy ne büntessék a játékost azért, ha rizikósabb helyszínekre merészkedik. A felbérelhető frakciók, mint például a tolvajok, a zsoldosok teljesen eltűnnek, de az Ubisoft nem is titkolja, hogy radikálisan el akar térni az eddigi koncepciótól. Ugyanerre a sorsra jut az a lehetőség, hogy saját csapatot toborozz, ez a rendszer nem illik bele az Assassin’s Creed III történetébe. Szerencsére egy dolog semmilyen formában nem tér vissza, a sokat kritizált toronyharcos rész a Revelations-ből.

A történetről az Ubisoft túl sokat eddig nem árult el, azonban azt igen, hogy számos valós történelmi eseményt saját szemünkkel kísérhetünk végig, mint például a new yorki tűzvész, a Valley Forge csata, illetve valós történelmi személyekkel is találkozhatunk majd, mint például George Washington vagy Benjamin Franklin. A játék két és fél órányi átvezető videót tartalmaz majd, melyek mindegyikét a legmodernebb motion capture technikával készítenek. A hitelesség kulcsfontosságú, ezért indián színészeket alkalmaznak, s a párbeszédek valódi Mohikán nyelven zajlanak.

Akárhogy is nézzük, az Assassin’s Creed III hatalmas lépést tesz előre a franchise életében, a játékban az apróbb változások, teljesen új jellemzők és drasztikus változások éppúgy megtalálhatóak lesznek, mint a korábbról megszokott funkciók. Ez a leghosszabb ideje készülő Assassin’s Creed rész, s kétszer akkora költségvetéssel készül, mint például a Revelations.

Az Assassin’s Creed III október 30-án jelenik meg, Xbox 360, PlayStation 3 és PC platformokra.